Đerdap - Karataš - Donji Milanovac - Lepenski
Vir - Severni Kučaj
(manastir Tumane, Turija) - Požarevac (125Km)
mapa,
profili visina (225Kb)
Dok sam pre polaska na put sklapao maršrutu,
učinilo mi se da bi bilo sjajno kad bismo od Petrovog Sela nekom prečicom
sišli pravo na branu HE Đerdap, jer bi se na taj način pružila prilika
da se ona osmotri sa visine. I zaista, uspeli smo da pogodimo šumski
putić za silazak pred branu, ali se pokazalo da od drveća nije moguće
videti baš ništa sve do silaska na Dunav.
Na spustu sa Miroča (J)
|
U zamenu za pogled imali smo, naročito u poslednjih
par kilometara, priliku da se drndamo niz izuzetno strm i temeljno
rasturen put. Tu je Lanmijev "Maraton" definitivno postao
neupotrebljiv, a njegov gazda je počeo da pokazuje znakove nervoze,
valjda jedine tokom čitavog puta ;)
Bilo kako bilo, našli smo se na najdaljoj tački
našeg putovanja i odatle je trebalo okrenuti nazad, kući. Jedna
varijanta je bila prelazak u Rumuniju preko brane i potom vožnja
putem uz Dunav na rumunskoj strani. No naše vreme se topilo, pa
je to ostalo za drugu priliku. Osim toga, Lanmi je želeo da vidi
naš put uz Dunav i da njime prođe do Golupca, a ni meni to nije
trebalo dvaput reći, jer lepim mestima se uvek vredi vratiti.
Zato smo najpre otišli do Karataša i tamo prespavali, da bismo
sledećeg dana krenuli ka Golupcu. Gle čuda: za razliku od moje
prethodne posete, sada je podizanje šatora u sportskom centru
Karataš bilo po sistemu "a što ne bi moglo", pa još
i besplatno. Posle 5. oktobra se promenila uprava, i to je bilo
to...
|
Osim finog spavanja, ovde smo imali i
jedan prijatan susret: iste večeri je stigao autobus pun triatlonaca
(i njihovih bicikala), te smo se sa njima lepo ispričali.
Vožnja uz Dunav je uvek praznik. Malo
automobila, lagano, lepo, divni vidici. Tu i tamo poneki zanimljiv susret,
kao na jednom izvoru gde je neki baja razmahivao rukama i pitao me:
"Kladovo, tamo, ide? Ide Golubac, Dunav, Donau? Milanovac?"
Ništa beznadežnije od Rumuna kad se raspituje za put, pomislio sam i
pristupio precizno doziranom korišćenju indijanskog srpskog (zašto da
ne postoji i to, nismo mi gori od Amerikanaca): "Tamo, da, idi
tamo. Onde. Ovde. Tuda. Zu, zu." Posle se ispostavilo da je čovek
naš, da misli da sam ja stranac i da pokušava da pomogne, dirnut mojim
užasnim srpskim ;)
Plavi cvet na livadi u Karatašu
(J)
Svratili smo u kanjon Boljetinske reke
i u Lepenskom viru spavali na obali Dunava, onako kako su i njegovi
nekadašnji stanovnici radili. Doduše, oni sigurno nisu kuvali supu na
primusu. Od Golupca smo se popeli na Severni Kučaj i preko manastira
Tumane sišli u Turiju. Posle je još ostalo da se dosadnim putem dokotrljamo
do Požarevca i ukrcamo u voz koji će nas odvesti kući.
Iznad Kazana (J)
Sunčano dunavsko kotrljanje (J)
Manastir
Tuman (Tumane)
Nalazi se na severnom Kučaju, na putu Golubac
- Turija, desetak kilometara od Golupca. posvećen je Svetom Arhanđelu.
Po predanju podogao ga je Miloš Obilić u prvoj polovini 14. veka.
U Kočinoj krajini i u Prvom srpskom ustanku manastir je imao važnu
ulogu pa je po njihovoj propasti bio od strane Turaka popaljen
i razoren. Obnovljen je tek u doba kneza Miloša Obrenovića. Sadašnja
crkva, zidana na temeljima starog manastira, potiče iz 1924. godine.
Po arhitekturi i dekoracijama predstavlja vernu kopiju crkava
moravske škole. Godine 1993. je potpuno živopisan i obnovljen,
te je zasijao punim sjajem. Stil živopisanja podseća na onaj u
oplenačkoj crkvi.
Tuman je 1966. godine postao ženski opštežiteljni
manastir. Pored manastira se na Veliku Gospojinu održava sabor.
Miloš Obilić
i Tuman
Ovaj srednjevekovni vlastelin i zet kneza
Lazara je prema predanju upravljao Braničevskom provincijom i
bio gospodar Zvižda, Stiga i Homolja. Dvorovi su mu se po jednom
predanju nalazili u selu Dvorištu, nedaleko od Golupca (ovo selo
se ranije zvalo Reka) i bili su nekoliko kilometara udaljeni od
manastira Tuman. Po drugom predanju glavni dvor mu je bio iznad
sela Mališeva, na mestu zvanom Dinuš, na kome su do pre stotinak
godina mogle da se vide zidine jedne od kula.
Po prvom predanju, ime manastira dolazi
otuda što ga je Miloš Obilić gradio kao svoju zadužbinu nepsredno
pred boj na Kosovu, između 1380. i 1389. godine. Građevina je
bila stigla skoro do prozora kada je car Murat stigao iz Male
Azije i zapretio srpskoj državi. Knez Lazar je tada na Kosovo
pozvao i Miloša i poručio mu: "Tu
mani (ostavljaj zidanje) pa hajde k meni, jer Turci prekriliše
Kosovo Polje, pak hoćedu na nas da udare!" Posle je
narod po ovim rečima manastir nazvao Tuman (ili Tumane).
Po drugoj verziji Miloš je u lovu strelom
slučajno smrtno ranio isposnika, Zosima Sinajita (*), koji je
živeo u pećini, u blizini mesta gde se danas nalazi manastir.
Miloš ga je na leđima poneo svome dvoru, ali je svetitelj osetio
da mu se primiče kraj i zatražio od vlastelina da ga spusti na
zemlju: "Neka ti je oprošteno, zlo
mi ne učini namerno. Tu me mani, tu me mani" (Tu me
ostavi da umrem), ponavljao je neprekidno. Milos posluša, i starac
tu izdahne.
(*) Najezda Turaka iz Male Azije i njihova
osvajanja na jugu Balkana doveli su do pojave u našim krajevima
kaluđera isposnika, takozvanih sinajita. Povlačeći se pred Turcima
oni su prethodno napustili Sinaj i Svetu Goru Atosku i formirali
jaku monašku oazu u Paroriji. Krajem 14. veka, po padu Jedrena
(1368.) i posle bitke na reci Marici (1371.), odnosno posle osvajanja
grčkih i bugarskih teritorija od strane Turaka, raspao se i ovaj
duhovni centar a veći deo monaha je prešao u tada još slobodnu
srpsku državu. Nastanili su se po teško pristupačnim pećinama
i pretvorili ih u svoje isposnice u kojima su živeli kao pustinjaci,
držeći se strogih pravila i provodeći život u ćutanju i duhovnom
radu. Postali su poznati kao sinajiti. Glas o njima brzo se širio,
svojim isposničkim i molitvenim životom su privukli mnoštvo vernika,
pa se slobodno može reći da su umnogome učvrstili Pravoslavlje
u svim krajevima u koje su došli. Iako ih je bilo na stotine,
predanje je sačuvano samo o nekima od njih, tačnije samo o sedmorici.
Osim Zosima, to su: Grigorije Gornjački, Martirije (manastir Rukumija),
Danilo, Sisoje (manastir Sisojevac), Romilo (manastir Ravanica)
i Roman Đuniski.
Kasnije je Miloš na Zosimovom grobu u znak
kajanja počeo da zida manastir koji nije uspeo da završi zbog
kosovskog boja. Dalja Miloševa tragična sudbina, po narodnom verovanju,
posledica je upravo ubistva Zosimovog, to jest prolivanja svetiteljske
krvi: nakon što su ga Turci živog isekli sabljama i izboli kopljima,
isčezlo je ili nestalo u ognju i sve ostalo što mu je pripadalo
u ovom kraju, tako da mu sada skoro nema ni traga. Istina Miloš
je, zahvaljujući svojoj junačkoj smrti u boju na Kosovu i svojoj
bliskosti i povezanosti sa knezom Lazarom u životu i smrti, dobio
u narodnom predanju i svetiteljski oreol, ali tek u 18. veku.
Tek je u prerađenoj Lazarevoj biografiji taj mali feudalac uključen
u Lazarev kult, a sa korišćenjem simbola svetitelja prilikom predstavljanja
njegovog lika počelo se najpre u Hilandaru, u 18. veku a potom
nastavilo u 19. veku, u okolini Niša i Skoplja. Ali kult Miloša
Obilića kao svetitelja, nije uhvatio dobljeg korena u shvatanju
i osećanju našeg naroda, pa čak ni u njegovom rodnom Stigu. S
druge strane, kult Zosima Sinajita je ostao živ i poštovan. Njegov
grob, isposnica i manastir su kroz vekove ostali narodna svetinja.
Tako je narod svojim kantarom odredio zasluge i mesto ovim istorijskim
likovima.
Prvi srpski
satanista?
Za manastir je vezana i jedna neobična
priča - teško da je od strane nekog drugog Srbina zabeležen ovakav
"entuzijazam" sa kakvim se možete upoznati ispod.
Negde oko 1910. godine u Golupcu je predsednik
opštine bio izvesni D.R., bogat i osion čovek. U Golupcu je imao
mehanu a prkosio je, kažu, i Bogu i svojoj patrijarhalnoj sredini.
Nije bio redak sliučaj da na Veliki Petak, kad narod posti, iznese
pred mehanu pečenog brava i prosto navaljuje na prolaznike da
uđu unutra, jedu meso i piju vino. Konačno se zaverio sa jednim
kapetanom da - minira i sruši manastir Tuman, i to baš na praznik
Cveti, kad je unutra najviše naroda. Manastir su minirali sa oltarske
strane. Mina je pukla, a od njene detonacije zidovi ipak nisu
pali nego su samo ispucali i potresli se. Narod se u paničnom
strahu razbežao i služba je prekinuta. Ubrzo potom crkva je po
nalogu okružnih vlasti iz Požarevca srušena do temelja a 1924.
je završena nova crkva, koja stoji i danas.
Motivi ovakvog postupka možda su u tome
što je manastir ponekad davao utočište i hranu hajducima, ali
je verovatnije u pitanju to što je manastir na domaku Golupca
imao svoju mehanu pa je tako predstavljao konkurenciju predsedniku
opštine. U svakom slučaju, predsednik je uspeo da život u manastiru
zatre tokom sledećih petnaest godina. Ali ni njegov život nije
bio naročito srećan posle toga: izgubio je nogu, propio se, rasturio
imovinu i umro u krajnjoj bedi. Njegov sin je ubio svoju ženu
i osuđen je na 20 godina robije, a unuk je bio mentalno zaostao.
(Prema brošuri "Manastir
Tuman", protojereja Dušana D. Mitoševića)
|
Još jedan pogled na Kazan (J)
Lepenski vir (J)
Drema na proplanku iznad reke, u senci svojih
milenijuma.
Vožnju do
Požarevca nam je ipak osvežio jedan susret koji sam čekao godinama.
A čekao sam da konačno na nekoj turi ugledam prilike koje se na biciklima
i sa bisagama primiču iz suprotnog smera. I samo što smo seli u jedno
kafanče na vr' brda da popijemo pivo, kad eto ti njih, dva komada prilika.
Na biciklima i sa bisagama. Jezde li jezde. Prolaze li prolaze. Prolaze?
Usledio je životinjski urlik koji ih je namah zaustavio i vratio do
nas. Momci su bili Nemci, na putu ka Bugarskoj i Turskoj via Novi Sad,
Kovin, Požarevac ("Bambilend", rekoše - kako brzo prave turističke
vrednosti postaju poznate u svetu!), Majdanpek, Negotin. Bili su dva
izuzetno prijatna pedafila sa kojima smo proveli sat vremena u ćaskanju
i na kraju razmenili adrese. Za sledeći put?
E sad: jeste da su oni bili
dve spodobe na biciklima i sa bisagama (i to još "Ortlieb",
uh) ali su ipak bili stranci, tako da to ipak još nije TO. Konkurs za
TO - domaće spodobe na biciklima i sa bisagama - je i dalje otvoren.
Budite na putu drugovi, pa...
Za bicikle smo u vozu opet
platili po 50 NRD (Nigde Registrovani Dinari), opet nakon kratkih, diskretnih
i uspešnih pregovora sa stjuardesom (mada sam se plašio da će ova tražiti
više para, jer je bila vrlo debela).
Jedino bušenje gume na ovoj turi nije
se desilo drugu Lanmiju sa njegovim gumičicama od 28mm, nego meni. Ko
reskira profitira, pa vi sad vidite :)
|