mapa, profili visina (225Kb)
Miroč, to je četrdesetak kilometara nedođije, valjda najveće takvo parče u Jugoslaviji, to su loši putevi kroz beskrajne guste šume u kojima bi bilo mesta za čitav jedan novi svet Tolkina, za Gandalfa, Golema, sve Hobite i Gospodara prstenova, i još bi ostalo dovoljno mesta da se kvalitetno sakrije ne neki tamo prstenčić, nego Saturnov prsten. Ali ono što od Miroča čini drugu planetu su ipak i pre svega ljudi: Srbi, Vlasi, Rumuni koji su ilegalno prešli granicu i sada se kriju tamo, Crnogorci iz Petrovog Sela (gde ih je naselio kralj Petar, a oni još čuvaju način govora i stare običaje), Nemci, Jevreji, Romi... ko zna, možda i po koji Japanac koji još ne zna da je Drugi svetski rat završen. Na Miroču se živi po salašima. Ta mala, izolovana ostrva tvore Polineziju u nepreglednom zelenom okeanu koji je opet sam za sebe jedno izolovano, otvrdlo parče inata u velikom luku Dunava. Kad se pogleda karta lepo se vidi kako se reka izmiče na tom mestu da se ne bi zaplela u celuloznu, antropološku i mitološku džunglu ovog isplaženog jezika. Između ostrva miročke Polinezije se umesto čamaca sa jedrima kreću traktori, poneki kamion, moped ili automobil. Oni na svojim točkovima raznose prašinu vesti i događaja, izmešane ideje religija, čudne običaje, verovanja u legende i razna čuda, vuku niti koje taj svet gore upliću u jedno pleme, a istovremeno tkaju mrežu podozrivosti i potajne netrpeljivosti. Život teče među tim nitima, u skladu sa nepisanim pravilima i sa posledicama izolovanosti. Nema potrebe da se zamišljaju Tolkinovi likovi: Miročem hodaju Hobiti i Golemi od krvi i mesa. Hodaju pred očima putnika iz spoljašnjeg sveta, i njihova "drugačijost" ga iznenada tresne po glavi baš kada poveruje da gleda i razgovara sa ljudima kakve viđa svakog dana. |
Počesto se naiđe na neobično lice, na oči u kojima se ne vidi iskra prisustva, na iskidan pokret ili hod. Biva da se ovde sklapaju brakovi među bliskim rođacima, a sifilis je (kao i u Homolju) endemski - posledica dolaska i prolaska mnogih vojski. Ponekad smo zaista osećali kako nedostaje samo da neko zasvira na kakvom lokalnom surogatu bendža, pa da se osetimo kao ono društvance u filmu "Oslobađanje". Šest-sedam kilometara od sela Miroč smo na širokoj i zatalasanoj zelenoj pučini naišli na ostrvo bivšeg šumara Živote zvanog Sulejman, Suljo. Mesec dana pre našeg dolaska je otišao u penziju i bio je vrlo zadovoljan zbog toga. Imao je sve razloge da bude: reče nam da su poslednjih godina u ovom kraju ubijena trojica šumara. Nije zdravo uhvatiti seljake kad kradu drva... "Treba znati sa ljudima. Vlasi hoće da se svete ako ih prijaviš, pa u prijavi napišeš više nego što je bilo. Dođe noću da ti pali kuću ili ubija stoku. Za početak." Pokazuje kržljavo žbunje na obližnjem brdu: prošle godine je neko tamo podmetnuo požar, šuma izgorela. To je prvo upozorenje novom šumaru koji nema mnogo talenta za međuljudske odnose. (Oni koji su čitali Travenov roman "Lov na ljude", setiće se kako su meksički Indijanci početkom prošlog veka svakom novom "sekretariu" koga u njihov pueblo postavi vlada i koji počne da iz njih cedi više nego što mogu da daju, stavljali do znanja da je postao nepoželjan. Prvo bi bilo presuđeno nekoj koki sekretaria, pa nekom prasencetu, pa bi onda iz mraka prozujala pored njegovog uha strela ili metak. Ako ni tada ne bi shvatio šta treba da radi pa ostao u selu, ubrzo bi ga našli mrtvog u polju ili u njegovoj kancelariji... Miroč je čista egzotika, kažem ;) Kod Živote-Sulje smo navratili samo na preko plota nazvanu kaficu i rakijicu, a zadržali smo se skoro dva sata, bečeći oči i slušajući njegove priče koje su tekle jedna za drugom.
Evo nekih od Životinih priča. Nije važno koliko u njima ima istine: na Miroču fikcija jednako vredi i jednako dobro funkcioniše kao i stvarnost. Onako kao u Markesovim romanima. Slušali smo sedeći za čašama domaće, na niskim stoličicama oko panja sa koga je prethodno vrućom vodom opran loj - neka ovca je na njemu tog jutra otpevala svoje. Travarska je tuga pregolema Života je i travar, tvrdi da leči kao rukom rak kostiju, rak dojke, šuljeve, prostatu, želudac... Daje garanciju. Pre trideset godina je, veli, izlečio rođenog brata od raka kostiju, kada su lekari već digli ruke od njega. Posle je milicija došla po njega, odveli ga u Beograd i optužili da je hteo da otruje brata. Smestili ga u ludnicu, odakle je izašao kad je pred tadašnjim ministrom zdravlja i viđenim stručnjacima izlečio od gangrene nekog pacijenta. Posle bio i kod Tita. Ađutant mu rekao: "Ako stavi crne naočare - gotov si, ako stavi bele - na konju si." Tito stavio bele, popričao sa njim, naredio da ga zaposle. Života dobio posao u otkupnoj stanici za lekovito bilje, radio petnaest dana, pa otišao. Raša i Ilija Crnogorac Raša iz Petrovog sela spanđao se sa ženom Rumuna Ilije. Pa reši da ubije Iliju. Obavio to nožem, iseckao Iliju na komade ("špangovao ga", stručno objašnjava i pokazuje tehniku Života koji među sedam zanata ima i mesarski) i bacio ga u jednu duboku pećinu. Posle se prijavio za potragu, da što bolje zavara trag. I Života je bio u potrazi. Neko je ipak sabrao dva i dva i posumnjao u Rašu. Jedan od tragača je onda zakačio iglu u rever svog kaputa. Kad su seli da se odmore, taj se kao slučajno ubode na iglu i pokaže krvav prst ljudima okolo: "Ja se ubodo' ". Kad je onaj što je špangovao video krv, ispala mu je cigareta iz usta. Bio je to siguran znak za ostale, a posle su ga primorali i da prizna. Pećina smrti Miroč je kraško carstvo pećina i jama, to dobro znaju speleolozi. Ali Života i tu ima da doda ponešto: najduža i najveća pećina se zove Gaura Rau, "Pećina smrti". Ko je dovoljno hrabar može da se spusti njome i prođe ispod Dunava, te da izađe negde u Rumuniji. Života je jednom sa nekim ljudima zašao duboko unutra, ali ne dalje od jednog dana hoda. Za celu pećinu treba šest dana - tri do izlaza i tri natrag, po svedočenju jednog Miročanina koji je uspeo da ode i da se vrati, jedva živ. Onaj kraj pećine koji se nalazi u Rumuniji završava se oknom dubokim pet stotina metara. U oknu još postoje konopci koje su tri brata u doba Čaušeskua koristila da se spuste dole, tražeći zlato. Bili su ga i našli, ali je pohlepa zaludela dvojicu koji su rešili da ubiju trećega i uzmu njegov deo. Poslali su ga na dno okna da tovari džakove sa rudom i šalje ih gore. Ovaj je nešto posumnjao, pa je po završenom poslu umesto sebe na konopac privezao još jedan džak i dao znak da ga podignu. Dva brata su odozgo vukla, pa su onda sa pola puta pustili džak da padne i otišli, uvereni da su završili stvar. Onaj dole je, nemajući izbora, krenuo kroz pećinu i posle silnih muka izašao na našoj strani. Tu su ga uhvatili i predali miliciji, pa je na kraju bio izručen Rumunima. Kad se čitava stvar rasplela i razjasnila, Čaušeskuova "Sekuritatea" je za svaki slučaj svu trojicu streljala. Tako je to sa pećinom Gaura Rau. Kako živi Životin sin Životin mlađi sin se bogato prizetio. Tast i tašta već dugo rade u Nemačkoj pa su mladenci brzo i lepo sredili život. Sin drži privatnu benzinsku pumpu u Kladovu, on i žena žive u kući od osamsto kvadrata. U jednoj sobi drže kokoške, u drugoj krompir, u trećoj zimnicu... Tako su, tvrde oni, sve sobe iskorišćene, a ne kao kod nekih. "Glupost", konstatuje ipak Života. * Kako smo na primeru spoznali savršenstvo kruga Od Živote smo nastavili niz nešto manje od kilometra dugu nizbrdicu kroz šumu, stazom koja je bila toliko zarasla da se skoro nije mogla videti. Na kraju smo u jednoj jaruzi izašli na šumski put i prema uputstvu skrenuli levo. Ali je pre tog važnog i krupnog "levo" koje bi nas odvelo ka Kilomi i Petrovom selu, trebalo ići stotinak metara u jedno sitno i diskretno "desno". Toliko je to "desno" bilo mršavo, neugledno i nikakvo, da je Života propustio da nam ga pomene. Tako smo otišli na pogrešnu stranu, vozeći pored potoka i proplanaka zgodnih za kampovanje. Beše to lepo parče puta, uprkos nekolikim barama koje su nam ponešto omele uživanje.
Baka se iznenadila kad je čula da idemo iz Miroča: "Kako otuda?" U svakom slučaju uputila nas je na šumara koji ima kuću iza brda, i koji će nam dati uputstva za dalje. Još jedan živi miročki šumar, fino, mislili smo žureći tamo. Onda smo primetili kako u jednoj njivi truli bela "Pežo" krntija pored koje smo tog jutra već bili prošli, i za koju smo posle saznali da pripada Životi. Tada je već i okolina počela da nam biva poznata, a na kraju smo primetili i tragove točkova naših bicikala. Obišli smo savršen krug dug šest-sedam kilometara i vratili se kod Živote, a da ni u jednom trenutku nismo posumnjali da ne napredujemo pravo ka Kilomi. S obzirom da smo imali sve šanse da jednostavno odlutamo u prostranstva Miroča ili da zabasamo u Gauru Rau pa da izađemo u centar Bukurešta u vreme Čaušeskua, ovo neprimetno a precizno vraćanje na početnu tačku po nepoznatim šumskim putevima delovalo je kao magija i uklapalo se u pravila čudnog sveta po kome smo se kretali. Bili smo koliko ljuti, toliko i impresionirani.
Pa da li bih onda došao? Hmm... da. Došao bih zbog one iste želje koja tera ljude da se lomataju po Sumatri, Amazonu ili Papui. I da upoznam još ljudi, i čujem još priča iz ovog začaranog vilajeta. Dalje, dalje... Srećno smo prošli sve miročke raskrsnice i klopke, i stigli u Petrovo Selo. Ono je baš nekako tokom našeg puta postalo prilično poznato, nažalost po još jednoj masovnoj grobnici. Mi je nismo videli jer ulazak u centar sela, tamo gde se ona nalazi, nije bio dozvoljen. Specijalci... Ipak, mnogi na Miroču i oko njega su nam je pomenuli, potvrdili da postoji i savetovali da pazimo i ne pogrešimo na nekom skretanju kroz ovo kilometrima dugačko i retko naseljeno mesto. |
|
||