Spale, naš glavni i odgovorni za veze sa Nišlijama, nikad ne uspeva
dovoljno rano da se isčupa sa posla u "Planet bajku"
pa naši zajednički vikendi često počnu kasnovečernjim putovanjima
do odredišta. Tako smo se i tog petka do Suve planine i reske
svežine oko planinarskog doma na Bojaninim vodama dokotrljali
oko jedanaest uveče. Tamo & 'vamo, drž' & ne daj - dok
se okreneš već prođe ponoć, i u krevetima smo se našli tek oko
jedan. Ipak, šest sati spavanja te noći je predstavljalo pravu
premiju u odnosu na sledeću ;)
|
Na Čegru (D)
|
Rano ujutro smo se autom spustili
u varoš, da se sretnemo sa Nišlijama i pridružimo nečemu za šta se ispostavilo
da je lepa asfaltna žurka na dva točka. Tog dana je bila slava grada,
a biciklisti su imali šta da kažu u vezi sa tim: u organizaciji naših
domaćina, uz pratnju policije i kamera, karavan sa oko pedeset učesnika
je lagano otplovio na istorijski poznato brdo Čegar.
Gore je oko spomenika Stevanu Sinđeliću već bilo nekoliko autobusa
đaka i starijih, pa govornika u svečanim odelima, sveštenika, vojnika
koji su ispaljivali plotune.
I bilo je, ah, doručka i sokova
za sve nas na dva točka. Dobismo i po majicu sa jednim prigodnim
natpisom napred, i jednim zanimljivim pozadi:
"Niš is the BEST 100%" ("Best" odštampano
fontom koji se koristi i na paklicama istoimenih cigareta ;)
Fešta nam nije okrnjila "pravu" vožnju
tog dana: malo iza podneva jedna manja družina je sa Čegra krenula
dalje uzbrdo. Dvaes' osam šumećih pedala, plus isto toliko krckajućih
točkova, to je hmm... četr'es osam. Pardon, pedes' šes'. Pa to
podeliš sa četiri i dobiješ, hmmm... četrn'estak tela - toliko
nas je bilo.
Šumskim putevima, najpre pored najstarije crkve
u niškom kraju (malo zdanje zakićeno veličanstvenim vidikom prema
Nišu, Tremu, Seličevici i drugim planinama), zatim kroz minijaturni
kanjon koji nas je ispljunuo na okrajak sela Gornji Matejevac
i pred zabačeni manastir Sv. Jovana Krstitelja, popeli smo se
na 850m visoki Kamenički vis. Još veličanstvenih pogleda odatle,
da, ali je i pivo bilo veličanstveno hladno u kafančetu ispod
repetitora.
Ponovo u šumu, u provlačenje stazama i puteljcima
koji su se igrali sa nama i radili ono zbog čega i postoje na
ovom svetu: postavljali su pitanja, pleli zagonetke, čekali naše
odgovore. A domaćini kao domaćini, razmišljali su ponekad duboko
o tim odgovorima, bojeći se da nas ne zavedu na stranputicu.
|
Pred crkvom Svete Trojice (J)
Crkva potiče iz 8-9. veka, i jedna je od najstarijih u niškom
kraju.
Ispred - ekipa za krug po Svrljiškim planinama.
veća
slika
|
Klisura na putu za Gornji
Matejevac (J)
veća
slika
|
Tako je to u večitoj šumskoj igri: ako odeš
na pogrešnu stranu staza te kobajagi ozbiljno vodi dalje, dok posle
nekog vremena negde sa strane, iznad ili ispod sebe, ne začuješ grohotno
smejanje pravog puta, pa horsko cičanje drugih puteljaka, na kraju i
astmatično kašljanje onih matorih, zaraslih i zaboravljenih cipelodera
koji odavno nisu omirisali ljudsku nogu i koji kao pas na lancu žive
za to da neko barem pored kapije prođe, pa da se siti izlaju - kad već
milovanja nema.
Bre, i mi Cigani imamo dušu...
(J)
|
Na svo to veselje unaokolo ni tvoja staza ne
može da se uzdrži: počinje da se smeje i ona, valjajući se po
zemlji, bacajući te poraženog gore-dole među drvećem, po opalom
lišću ili kamenju, prskajući te blatom iz bara koje ti odjednom
ispostavlja i po najvrelijem danu, golicajući te sve gušćim travama
i peckajući trnjem, spremajući se da ti nestane ispod nogu ili
da te, u nastupu krajnje zabave, ispljucne na neko mesto na kome
ne važe ni datum ni godina koje si tog jutra poneo sa sobom, na
neko mesto koje ti možda neće ostaviti ni kršteno ime. Eee...
kad se bolje razmisli, lepo je zalutati :)
Ovog puta je lutanja bilo sasvim malo, koliko
za začin, i konačno smo se, zaduvani i češući se svuda gde su
nam granje i trave grickali znojave kože, strmeknuli tamo gde
smo i nameravali - u selo Kopajkošara. Na njegovom okrajku odmorili
smo se u hladu propletenom zvucima vode koja se češlja na kamenu,
a onda se uzanom stazom popeli do nedalekih usta Milutinove pećine.
|
Reklame, pa nastavljamo...
Siniša i Spale u trenucima spontane
duboke meditacije
poziraju pored "Planet" bicikala (J)
|
Ta su usta bila ogromna i razjapljena da popiju
vruće popodne, ožvalavljena zelenilom koje se napućilo po njihovom obodu,
da vari blistavo sunce dok veliki zev traje. Unutra je bilo tiho jer
su se zvuci utapali u hladnoj, reumatičnoj koščatosti planine. Njeno
prastaro, ledeno meso bilo je tu najbliže toploti spoljašnjeg sveta
i halapljivo je, očajnički stremilo ka njemu. Otuda ona razjapljenost,
otuda slika gladi koju smo videli dok smo se, odlazeći, osvrnuli da
još jednom pogledamo iza sebe - to je bila glad od one vrste kod koje
se i na najmanji znak hrane sve što je u telu otima, kida i hoće napolje.
Crkva
Svete Trojice (Latinska crkva)
Jednobrodna građevina s osmostranim kubetom,
zidana od tesanog kamena i opeka. Na severnoj fasadi je uzidana
rimska nadgrobna stela. Crkva je izgrađena u prvoj polovini 9.
veka (po nekim izvorima još 8. veku) , u vreme Nemanjića.
Manastir
Svetog Jovana Krstitelja
Nalazi se iznad sela Gornji Matejevac
u maloj kotlini dugoj oko kilometar i po, u podnožju Kalahata,
poslednjeg većeg uzvišenja Svrljiških planina na toj strani. Kroz
kotlinu protiče Matejevački potok (Kaluđere). Do manastira iz
Gornjeg Matejevca vodi najpre makadam, a onda šumski putić u lošem
stanju. Nekoliko stotina metara od manastira nalaze se ostaci
rimskog vodovoda.
Manastirska brošura kaže između ostalog
i sledeće:
"Istorijski podaci o ovom manastiru
su veoma šturi i zasnivaju se na malom broju pisanih dokumenata
i nešto usmenog predanja. Na osnovu tih podataka znamo da manastir
potiče iz vremena cara Konstantina (4. vek)
Od tih vremena pa sve do srednjeg veka
manastir se skoro i ne pominje, ali se može pretpostaviti da je
za vreme Nemanjića u njemu bilo života. Turski istorijski izvori
iz 1498. pominju ga kao pust manastir. Zahvaljujući jednom zapisu
iz Sviničke crkve saznaje se se da je u manastiru napisan jedan
psaltir. Od tada pa sve do 1835. godine o manastiru se ništa ne
zna. Godine 1869. manastirska crkva je obnovljena i oslikana.
Po jednom predanju vojvoda Stevan Sinđelić
se sa svojim ratnicima pričestio u manastiru pre pogibije na Čegru.
I danas u okolini postoje ostaci kamenih barikada koje su delile
Krađorđevu Srbiju i Otomansku imperiju na početku 19. veka.
Posle Oktobarske revolucije u Rusiji,
u manastir dolaze ruske monahinje koje tu osnivaju školu za slepe,
da bi posle drugog svetskog rata manastir opet zapusteo. S vremena
ne vreme pojavljivao se poneki monah, ali je to bilo nedovoljno
za trajniji manastirski život. Manastir ponovo doživljava preporod
i procvat od 1990 godine, sa dolaskom oca Ilije na mesto igumana.
Današnji manastirski kompleks čine manja
crkva i konak koji potiče iz doba kneza Milana Obrenovića. I manastirsko
zvono je poklon kneza iz 1879. godine. Ikonostas potiče iz 1869.
godine i sa svojih 46 ikona predstavlja značajno ostvarenje naše
umetnosti iz 19. veka.
U podnožju konaka je izvor sa vodom za
koju narod veruje da je čudotvorna. U Matejevcu i danas živi žena
kojoj je očinji vid toliko bio oslabio da nije mogla sama doći
do manastira, a kada se umila vodom sa izvora, vid joj se povratio.
Takođe se zna da je jedna devojčica prohodala onog trenutka kada
su je okupali na ovom izvoru. Pre nekoliko godina u manastiru
je proplakala ikona Svetog Jovana Krstitelja koja se nalazi na
ikonostasu.
U crkvi neprekidno gori i Sveti Oganj
donesen iz Jerusalima, a tu se nalaze i druge relikvije iz Svete
zemlje. Iguman manastirski i njegov obnovitelj, otac Ilija, koji
je godine svog monaškog života proveo u judejskoj pustinji i na
grobu Gospodnjem, i koji je doneo Sveti Oganj u Srbiju, već nekoliko
godina vodi vernike na hadžiluk u Svetu Zemlju."
|
|