Vuelta al norte (Voja
& Co.)
mape
Malo Središte - Vršac - Mesić - Kuštilj -
Bela Crkva (50km)
Voja: I normalno, opet sam ja taj uljez koji brsti čokote i naslađuje
se Dionisovim sokom!
Već je oko šest popodne kada stižemo
u manastir Mesić, pritešnjen okolnim brdima u kotlini mira, jedino zveket
zvona krda goveda narušava idilu. Dok palimo sveće, ponovo se susrećemo
sa senima Brankovića i za trenutak se nalazimo u Srbiji, zemlji ratnika
i svetaca.
Sa nekom novom energijom, koju uvek dobijamo
izlazeći iz manastira, jurimo ravnicom put Bele Crkve, ostavljajući
za sobom vršački planinski venac. Posle petnaest kilometara stižemo
u selo Kuštilj na obali reke Karaš. Šteta što nemamo vremena jer
mesto obećava svojim izgledom i položajem, imam osećaj da postoji
neka mnogo dobra kafana na reci, sa mnogo dobrom ribljom čorbom.
Prolazimo kroz Vojvodince bez zadržavanja jer
se jurimo sa suncem ko će pre na počinak. Ali noć nas stiže već
posle sedam kilometara, u selu Dobričevu, gde ispijamo hladnu
koka-kolu u dvorištu lokalne prodavnice. |
Dragoslav na potoku u blizini
Središta |
Pošto direktan put
za Belu Crkvu ide neosvetljen kroz njive, normalno, odlučujemo
se za duži, magistralni put Vršac-Bela Crkva. Posle dvadeset jednog
kilometra, prolazeći kroz Banatsku Suboticu, Jasenovo i Crvenu
Crkvu, najzad stižemo u Belu Crkvu, okruženu sa šest jezera. To
je varoš poznata po karnevalu cveća i po somovima jezerskim.
Imali smo sreće jer smo našli prenoćište u kampu
na gradskom jezeru, što preporučujem i svim putnicima-namernicima.
Iznajmljivanje šatora u šumarku na obali jezera staje samo 30
dinara, plus taksa po osobi od 10 dinara, što nas je pojedinačno
izašlo samo 20 dinara (manje od 2 DM)! Uz to ide korišćenje tuš-kabine,
roštilja i poljskog kreveta. Pa gde to ima?! |
|
|
Bela
Crkva
Prvi put se pominje
1335. godine kao mesto u Kraševskoj županiji. U tursko doba je
bila u kadiluku susednog grada Hrama (današnje Banatske Palanke).
Od osnivanja austrijske Vojne granice postaje središte srpsko-ilirsko-banatskog
pukovskog okruga - vojni grad zvaničnog imena Vajskirhen (Weisskirchen).
Od 1777. godine je slobodna varoš.
U ataru Bele Crkve
ima više nalazišta iz mlađeg kamenog i metalnog doba (Selište,
Mišićev Jarak, Dupljaja).
U centru grada, formiranom
u XIX veku, postoje srpska i rumunska pravoslavna crkva kao i
katolička crkva. Zanimljive su zgrade vatrogasnog doma, magistrata
(1830.) i zgrada štaba XIV Ilirsko-banatskog graničarskog puka
iz 1841. godine (danas Dom JNA). Muzejska zbirka sadrži arheološki
materijal, etnografsku zbirku sa rumunskim i srpskim materijalom
i slikarstvo domaćih autora.
(prema knjizi "Blago
na putevima Jugoslavije") |
|
Bela Crkva - Stara Palanka - Ram - Požarevac
(47km)
Sledećeg jutra kao preporođeni sedimo
na obali jezera uz prve odbljeske sunca i planiramo šta ćemo dalje.
Već se nalazimo na Vraćevgajskom jezeru, po meni najlepšem, udaljenom
od izlaska od grada možda jedan kilometar. Privatnik je uzeo to mesto
pod zakup, napravio ostrvce i na njemu restoran "Oaza", sav u drvetu.
Jezero je kristalno čisto, valjda zato što je nastalo iskopavanjem šljunka.
Posle
popijene kafe i kupanja u prilično hladnoj vodi koja nas je osvežila,
oko jedanaest sati stižemo u Staru Palanku, sedimo u lokalnoj
kafani i hladimo se "bambusom", isčekujući skelu koja ide na svakih
sat vremena. Ovo izuzetno mesto ima čak tri kafane na obali. Tu
je i novo veliko zdanje koje će biti carina - granica sa Rumunijom
je par stotina metara daleko. Sa desne strane je Karaš, čiji je
tok sistemom kanala pomeren tako da ušća i nema.
Od dokonog kelnera, raspoloženog za razgovor,
dobili smo mnoge informacije koje ni jedna turističla agencija
ne bi mogla da nam obezbedi. Od priče o Stanetu Dolancu, koji
je svojevremeno odvezao šleper divljači u Sloveniju i trgovao
jadnim papkarima, preko crnog maga iz Crvene Crkve, koji je uz
pomoć seoskog popa činio čuda za ništavnih 10.000 DM (!), do tajanstvenih
šlepera sa građevinskim materijalom koji danonoćno odlaze kojekude
u Deliblatsku peščaru, gradeći nešto veliko i zabranjeno za javnost,
itd, itd, itd. |
|
Dragoslav
i Panja na skeli,
na pučini dunavskoj |
Bicikli i mi na skeli nasred Dunava,
lenjo prilazimo srbijanskoj obali dok nas tvrđava starog grada Rama
posmatra sa visine. Jedan od najlepših pogleda na celom toku Dunava
je upravo sa ovog mesta. Zamišljam kako su provodili dane rimski legionari
na granici Rimskog carstva, ispijajući vino u nekoj od mnogobrojnih
sala ovog utvrđenja, i duboko zagledani u vodu ispod sebe. Možda su
zato i propali jer, brate - preterano lepo su živeli.
Preporuka - ko nije bio na moru a nije ni sada
u mogućnosti, treba da dođe na ovo mesto, da oseti snagu i prostranstvo
Dunava, buru i bonacu, dah prohujalih vremena sa zvukom rimskih
kočija koje nekuda žure.
Spuštamo se prema Dunavu i uz obalu Dunavca
vozimo dosta dobrim utabanim zemljanim putem, sve vreme uz vodu.
Posle nekih devet kilometara nalazimo pristojno mesto za raspaljivanje
vatra naspram sela Kličevac. Dok se pored starog drvenog čamca
gostimo pečenim kobasicama na štapićima i crnim vinom, akumuliramo
lepotu iskričavog Dunava preko koga s vremena na vreme prelete
divlje patke. A iza nas zadovoljno pase stado goveda.
|
Nema laži, nema prevare: goveda pasu
|
Sa punim stomacima sedamo na naše dvotočkaše
i lenjo vozimo po sve lošijem putu nekih deset kilometara do Starog
Kostolca, gde bezuspešno pokušavamo da nađemo ostatke rimskog
grada Viminacijuma. Nekoliko kamenih sarkofaga nađosmo u krugu
termoelektrane!?
Pa se zapitam - šta je su civilizacija i tehnološki
napredak, da li je to rušenje svih vrednosti vaspostavljenih davno
pre nas i uvođenje novih? Bojim se da jeste! I nije li sve ovo
loše što nam se dešava - samo kazna od tih istih "starih Rimljana"?!
Razočarani saznanjem da su "rimske dvokolice"
svuda - po njivama, temeljima štala, obora ili kuća - ali neprimetne,
odlazimo za Kostolac, pet kilometara dalje.
Prolazimo stari rudarski gradić bez zaustavljanja,
nastavljamo ka šesnaest kilometara udaljenom Požarevcu kroz stiški
kraj, prebogat kukuruzom, povrćem i voćem. usput uberemo poneku
krušku ili šljivu za osveženje.
Kasnimo na voz za Beograd od šest sati, pa moramo
da čekamo lokalni za Malu Krsnu, koji polazi u pola osam. Sedimo
u nekoj lokalnoj kafani pored železničke stanice Mala Krsna, čekajući
voz i uz više piva ("Jagodinsko") razglabajući o politici, istoriji,
poznavanju prirode i društva, itd, itd. |
|
|
Viminacijum
Nalazi se u blizini
rudnika Kostolac. Jedno od najdragocenijih antičkih nalazišta
u Srbiji. Pripada grupi najpozntijih rimskih kolonija na Balkanu
i bio je od izuzetnog strateškog i ekonomskog značaja za Rimsko
carstvo od II do V veka. U njemu se nalazilo sedište VII Klaudijeve
legije.
U Viminacijumu je 211.
godine Septimije Sever proglasio carem svog sina Karakalu. Od
293. godine kao jedini grad u Gornjoj Meziji, prostranoj rimskoj
provinciji oko donjeg toka Dunava, dovija pravo kovanja novca
i od te godine počinje računanje viminacijumske lokalne ere. U
IV veku postaje episkopsko sedište. Za vreme najezde Huna pod
vođstvom Atile, do temelja je razoren 441. godine. U VI veku,
za vreme Justinijana I, postaje značajna baza Vizantije. Naseljavanjem
Slovena na Balkansko poluostrvo prestaje i slava ovoga grada.
Arheološki radovi koji
se već godinama preduzimaju na ovom lokalitetu obogatili su antičke
zbirke u Narodnom muzeju u Požarevcu i u Narodnom muzeju u Beorgadu.
Požarevački muzej ima osobitu zbirku rimskih sarkofaga koji potiču
uglavnom iz Viminacijuma.
(prema knjizi "Blago
na putevima Jugoslavije") |
|
Uz jednolično kloparanje točkova, pomalo
umorni ali zadovoljni postignutim i viđenim, stojimo u hodniku sa našim
vernim prijateljima - dvotočkašima. Negde u mraku tražimo sva ta prostranstva
i ljude ostavljene u dalekim kilometrima. Dok se približavamo Beogradu,
sanjarimo o novim daljinama i iskušenjima. Samo da je više vremena?
Do tada - vidimo se!
|
Voja,
septembar 1999.
|
|
|